le 9 février 2023
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Publié le 2 février 2023 Mis à jour le 3 février 2023

Context matters. And CGIs, Respect, Safeguarding ICH, Triple P, Doing Good, Emotions and We Too

Logos Chaire Unesco Webinaire
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Session : "Context matters. And CGIs, Respect, Safeguarding ICH, Triple P, Doing Good, Emotions and We Too" - Webinar series 2022-2023 “Intangible Cultural Heritage and Sustainable Development”, organized by the UNESCO Chair on Intangible Cultural Heritage and Sustainable Development, CY Cergy Paris Université, CY Advanced Studies - CY Initiative of Excellence, UMR Héritages : Culture/s, Patrimoine/s, Création/s, by videoconference


Webinar series

“Intangible Cultural Heritage and Sustainable Development”

Organized by the UNESCO Chair on
Intangible Cultural Heritage and Sustainable Development

CY Cergy Paris Université
CY Advanced Studies - CY Initiative of Excellence
UMR Héritages : Culture/s, Patrimoine/s, Création/s

Session 3

Context matters.
And CGIs, Respect, Safeguarding ICH, Triple P, Doing Good, Emotions and We Too

Marc Jacobs, UNESCO Chair on Critical Heritage Studies
and Safeguarding the Intangible Cultural Heritage, Vrije Universiteit, Brussel
09/02/2023 14.00-16.00 CET

By videoconference
https://cnrs.zoom.us/j/94804224217?pwd=TTZjZTN1Q2ZnclJIN2c1WFo0amJrdz09

Meeting id : 948 0422 4217
Secret code : g3HqFM

The twelve ethical principles for the safeguarding of intangible cultural heritage in the Basic Texts of the 2003 Convention of UNESCO are like ballet: wonderful, but they can hurt if you take them serious and apply them. Dancing ‘en pointe’ and many splits may be needed then: when the going gets tough, will the tough get going for ballet/complex and elegant ethics? The dozen is contradictory, aspirational and sometimes extreme. The set of ethical principles tries to capture many tensions, including those yielded by instruments of glocal ethics in the UN family, like the sustainable development goals, but also by global woke waves or activism. There is still a big part lacking of what was promised in 10.COM 15.A. But will the diplomatic experts in the Intergovernmental Committee, the Living Heritage Entity and savvy activists cultivate the subtle tools, procedures and platforms now they have tasted the power of delisting items of intangible cultural heritage to set examples, address traumas and de/recontextualize? Is unsafeguarding ICH by UNESCO now revealing that the 2003 Convention paradigm is part of the long history of trying to deal with and to reform popular culture?

Consult the programme of sessions

See the Chair's presentation page

To subscribe to the Chair's mailing list, write to: chaire-unesco-pcidd[at]cyu.fr

***

Série de webinaires

" Patrimoine culturel immatériel et développement durable "

Organisée par la Chaire UNESCO sur
le patrimoine culturel immatériel et le développement durable

CY Cergy Paris Université 
CY Advanced Studies - CY Initiative d'excellence
UMR Héritages : Culture/s, Patrimoine/s, Création/s

Séance 3

Le contexte compte.
Et les communautés, groupes et individus,
le respect, la sauvegarde du PCI,
le triple P, le "bien faire", les émotions et le We Too
.

Marc Jacobs, Chaire UNESCO sur les études critiques du patrimoine
et la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel, Vrije Universiteit, Brussel
09/02/2023 14.00-16.00 CET

Par vidéoconférence
https://cnrs.zoom.us/j/94804224217?pwd=TTZjZTN1Q2ZnclJIN2c1WFo0amJrdz09
Identifiant de la réunion : 948 0422 4217
Code secret : g3HqFM

Les douze principes éthiques pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel dans les textes de base de la Convention de l'UNESCO de 2003 sont comme le ballet : merveilleux, mais ils peuvent faire mal si vous les prenez au sérieux et les appliquez. Il faudra alors danser "sur pointes" et faire de nombreux écarts : quand les choses se corsent, est-ce que les durs se lanceront dans le ballet/une l'éthique complexe et élégante ? Les douze principes éthiques sont contradictoires, ambitieux et parfois extrêmes. Leur ensemble tente de capturer de nombreuses tensions, y compris celles produites par les instruments d'éthique glocale des Nations unies - comme les objectifs de développement durable - mais aussi par les vagues de prise de conscience ou l'activisme à l'échelle mondiale. Il manque encore une grande partie de ce qui a été promis dans le document 10.COM 15.A. Mais les experts diplomatiques du Comité intergouvernemental, l'Entité du patrimoine vivant et les activistes avisés cultiveront-ils les outils, les procédures et les plateformes subtiles maintenant qu'ils ont goûté au pouvoir de radier des éléments du patrimoine culturel immatériel pour donner des exemples, traiter les traumatismes et dé/recontextualiser ? La dé-sauvegarde du PCI par l'Unesco révèle-t-elle maintenant que le paradigme de la Convention de 2003 s'inscrit dans la longue histoire des tentatives de traitement et de réforme de la culture populaire ?

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