Projet "Creative commune" - Erasmus+

 
Creative Commune (CC) propose de concevoir des outils artistiques concrets à destination des ONG et des collectifs de citoyen.nes d’Europe.


Ces outils s'appuient sur des méthodes artistiques (écriture, théâtre, son, image…) pour créer des conférences créatives et des œuvres artistiques. CC veut créer un espace de réflexion et de création capable de stimuler la fièvre créatrice d'une "communauté" dans la temporalité d'un projet.

Il s'agit d'un projet Erasmus + réunissant plus d'une dizaine de partenaires européens, dont deux universités (parmi lesquelles figure CY Cergy Paris Université), cinq compagnies de théâtre, deux municipalités, deux musées, des associations et organismes de formation venus de quatre pays (Allemagne, France, Portugal et Italie).

Le projet a commencé en avril 2021 et se terminera fin octobre 2023.

Descriptif du projet

Il consiste à partir d'événements historiques dans chacun des quatre pays pour repérer des expressions particulièrement remarquables de formation d'un commun (par exemple : lors de la Commune révolutionnaire de Paris en 1871, mais aussi dans une commune d'artistes en Italie dans l'entre-deux-guerres, la révolution des œillets au Portugal, le tribunal Russel et les tribunaux citoyens en Allemagne) pour analyser les formes mises en jeu qui ont été les plus productives. Le consortium s'efforce ensuite, lors d'ateliers, de créer une méthodologie qui doit traduire pour le présent les héritages possibles, avec un travail de pédagogie et de formation, mais aussi d'actualisation pour le présent, accompli en particulier par les compagnies de théâtre et les acteurs impliqués.

Quatre productions (pièce, film, actions transmedia, performances) sont créées à l'issue de chacun des workshops, avec les participants et le public.

Elles seront présentées lors d'un colloque de clôture, accueilli par CY Cergy Paris Université, qui aura lieu à la Médiathèque du patrimoine et de la photographie, du 18 au 20 octobre 2023.

En savoir plus sur le colloque "Gestes, rythmes et mouvements du commun"

Rémi Astruc (professeur à CY Cergy Paris Université et chercheur à Héritages) est responsable du projet pour CY Cergy Paris Université. Il travaille en partenariat avec des membres de la Communauté des chercheurs sur la communauté (CCC) spécialisés en histoire, philosophie, performance et histoire du théâtre (Madeleine Planeix-Crocker, Luigi Cerri, Antonin Chambon, Fanny Tsang), afin de présenter sous forme de "conférences gesticulées" les éléments intellectuels et artistiques déterminants pour chacun des quatre événements historiques sélectionnés, ainsi que pour organiser le colloque de fin de projet à la Médiathèque du patrimoine et de la photographie.

Le projet est financé par Erasmus à hauteur de 276 000 euros.

Descriptif du projet en anglais

Europe has experienced a wave of popular movements since 2010. As a kind of echo of the Arab Springs, the Indignados, Nuit Debout, or more recently the Yellow Vests or the Sardines. These movements have known or are still experiencing extremely varied destinies: radical political upheavals, repressions, but also exhaustion, or, more rarely, success.


These pages of our recent history echo other events that have taken place in Europe in the past: certain great moments of the second half of the 20th century such as the Prague Spring, the Carnation Revolution (25 de Abril), May 68, the fall of the Berlin Wall... Going back a little further, we find the example of the European revolutions of 1848 or the Paris Commune in 1871, and many others...

Each of these events took place in specific contexts, responding to different needs. They are not easily comparable in the historical sense. However, they often involve similar models. Certain patterns appear and form echoes that would link them to each other. Among these reasons, we can think of the desire to rethink society, to seek agreement through joint deliberation, to a form of fever and collective creative energy.

While the year 2021 will give the opportunity to celebrate the 150th anniversary of the Paris Commune, it would seem accurate to think of a project questioning these "motives" within the framework of European cooperation. Creative commune would suggest a course of artistic and civic activities allowing Europeans (artists, historians, teachers, students, active or seniors) to put together these mechanisms that make movements popular.

The idea here is to create a space for reflection, debate and creation capable of stimulating the creative fever of a “community” in the temporality of a project. The end goal would not be to "revolutionize the world", but it could trigger concrete educational, civic and artistic results.

The project gathers an original partnership from Italy, Portugal, Germany and France. Four art companies, two universities, one museum, one cultural NGO and the city hall of a small village. This bunch of organisations behaving at very different levels have in common to host citizens willing to explore new approaches and method to question burning topics.

At first, the partners will open a study on the concrete forms of “common” to give the project a common ground. It will be elaborated by researchers from the four countries involved. Then, the art companies together with researchers will design and test methodologies mixing artistic approaches, investigation and debate. Those methodologies will be then extended throughout a second level of collective workshops to explore how to transform delibations into performative art, in interaction with the audience. Those workshops and events will take place in different places: public squares, city halls, museums, universities... to access different type of participating audience.

After being tested and formalized, those methodologies will be made available online to European citizens willing to question major civic topics throughout stimulating and creative experiences.

Creative commune could offer a contemporary, collaborative and European form of echo to the Paris Commune of 1871 and to the great popular movements that have marked the history of the continent. If the works can then serve as a source of inspiration and participate at their level in the transformation of society, the participants can only congratulate themselves.